Czym jest i jak zadbać o watchtime na YouTube?

Czym jest i jak zadbać o watchtime na YouTube?

Watchtime w serwisie YouTube to jeden z podstawowych czynników opłacalnego kanału. Wpływa on bezpośrednio na dochód z reklam, ilość oferowanych akcji marketingowych i sponsorów. W tym poradniku zawrzemy informacje, dzięki któremu każdy twórca będzie mógł się rozwijać, poprawiać swoje statystyki i realizować marzenia związane z byciem youtuberem. 

Czym jest watchtime na YouTube?

Na samym początku warto przyjrzeć się definicji słowa watchtime W praktyce jest to czas, który odbiorca filmu poświęcił na jego obejrzenie. Dla algorytmu ta statystyka jest dużo ważniejsza niż samo wyświetlenie, ponieważ czas oglądania pokazuje na jak długo udało się utrzymać uwagę widza.

kup Youtube Watch Time

Każdy z nas zapewne zna to z doświadczenia. Na głównej stronie wyskakuje nam film o ciekawym tytule, odpowiednio dobranej miniaturce, który trwa – dla przykładu – 20 minut. Zaczynamy oglądać, mija minuta, dwie. Po pewnym czasie łapiemy się na tym, że uciekamy myślami w inne, bardziej interesujące rejony, więc, zamiast zmuszać się do dokończenia filmu, po prostu z niego rezygnujemy. Wracamy na stronę główną i znajdujemy coś ciekawszego, co przykuje naszą uwagę na dłużej. Być może nabijemy na filmie jedno dodatkowe wyświetlenie, ale watchtime będzie wynosił np. 5 minut, co w powyższym przypadku daje nam ledwie 25% całości. Algorytm odczyta to tak, że może i miniaturka wraz z tytułem spisały się dobrze, jednak sama treść nie jest atrakcyjna dla widza. Reklamodawca nie będzie chciał wyświetlać się na filmie, w którym watchtime wynosi zaledwie 25%, gdyż w takim wypadku fragment sponsorowany musiałby zostać zamieszczony na samym początku, gdzie oczywiście najłatwiej go pominąć. Umieszczenie go w środku filmu sprawia, że widz oparty wygodnie w fotelu nie będzie chciał marnować energii na pominięcie krótkiego klipu. 

Jak poprawić watchtime na YouTube?

Sposobów na poprawienie swoich statystyk jest cała masa, poniżej zamieszczone zostały te najważniejsze, a zarazem najprostsze do wprowadzenia. Nie wymagają specjalistycznej wiedzy, sprawdzą się zarówno w przypadku małych kanałów, jak i tych z milionami subskrypcji. 

1. Twórz wysokiej jakości, wartościowy content

Pierwsza zasada internetu, czyli to, że content jest królem. Dotyczy to każdego twórcy. Miniaturka i dobrze dobrany tytuł nigdy nie zaszkodzi. Trzeba przyciągnąć odbiorcę. Prawdziwą sztuką jest jednak utrzymanie uwagi, w idealnym świecie nawet przez cały film. Warto zadbać również o montaż, który powinien być płynny i przyjemny dla oka. 

2. Film dłuższy wcale nie musi być lepszy 

Błędnym przekonaniem jest to, że dłuższe filmy są bardziej lubiane. Łatwiej jest utrzymać uwagę widza przy 5-minutowym, angażującym i dynamicznym vlogu, niż przy 30-minutowej opowieści nagranej z jednego kadru. Największe kanały zawsze korzystają z tej zasady!

3. Bądź na bieżąco z trendami

marketing na youtube
marketing na youtube

Temat również jest w stanie znacząco poprawić watchtime. Jeżeli będziemy poruszać to, co aktualnie jest na czasie, mamy dużo większe szanse nie tylko na przyciągnięcie widzów, ale również na to, że zostaną i będa oglądać nasze video w danym temacie. 

4. Śledź i analizuj swoje statystyki

Koniecznie naucz się odczytywać statystyki swojego kanału. Statystyki i umiejętność ich odczytywania to jeden z podstawowych kroków do sukcesu w internecie, w przypadku YouTube wcale nie jest inaczej. Dla przykładu, spójrz na swój ostatni film. Jeżeli średni czas oglądania wynosi 5 minut, to przeanalizuj dokładnie treść i spróbuj dojść do tego, co w tym czasie mogło znudzić widza. Może zbyt dużo opowiadań, zbyt długie przejścia między scenami, użycie usypiającej muzyki?

To proste zasady, które każdy może wdrożyć do swojego kanału. Weź je pod uwagę!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.